De opleiding
Bliksembeveiliging is een installatie voor een gecalculeerd risico.
Het natuurfenomeen bliksem heeft een grote invloed op onze technologische samenleving. Het kan mensenleven bedreigen, systemen laten uitvallen en brand veroorzaken.
Historische tot en met moderne gebouwen en objecten kunnen hiertegen beveiligd worden. Vanuit richtlijnen, normen en specificatie kunnen eisen om beschermingsmaatregelen te nemen en geven hieraan invulling. Bij het beveiligen tegen de gevolgen van blikseminslag kan het gaan om grote infrastructurele objecten zoals bruggen, sluizen, tunnels en waterbouwkundige werken. Ook ziekenhuizen, datacentra, scholen, kantoren, winkelcentra en gebouwen voor zorg hebben te maken met de afweging om zich te beschermen tegen de gevolgen van blikseminslag om processen en diensten te continueren. Ook voor de kleinere objecten zoals woningen en objecten voor vrijetijdsbesteding kan bliksembeveiliging noodzakelijk zijn.
In de TABO ( Technicus Aarding, Bliksembeveiliging en Overspanningsbeveiliging) wordt naast bliksembeveiliging ook naar raakvlakken gekeken, zoals:
Bij de bliksembeveiliging wordt aandacht besteed aan de risicoanalyse, het ontwerpen het gebruik van materialen en componenten, oplevering en inspectie. Naast de theorie wordt er gebruik gemaakt van een practicum voor het monteren en inspecteren. De kennis kan worden gebruikt voor objecten die werken met systeemengineering, het bliksemzoneconcept (LPZC)
De opleiding Technicus Aarding, Bliksembeveiliging en Overspanningsbeveiliging bestaat uit 36 dagen. Naast de lesdagen bedraagt de studiebelasting circa 50 uur, vooral voor het maken van opdrachten. Alle lessen vinden plaats op onze trainingslocatie in Helmond in verband met de practicum opstellingen.
SBK Opleidingen behoudt zich het recht voor om de inhoud, volgorde en data van de opleiding aan te passen.
Voorbeelden van toepassingsgebieden van de TABO
Voor wie
De opleiding Technicus Aarding, Bliksembeveiliging en Overspanningsbeveiliging is bestemd voor medewerkers die bliksembeveiliging-, overspanningsbeveiliging- en aardingsinstallaties ontwerpen en aanleggen. Dit kunnen medewerkers an bedrijven zijn die werkzaam zijn in de utiliteit, maar ook bedrijven die zich bezig houden met de realisatie van grote infrastructurele objecten zoals bruggen, sluizen, tunnels en waterbouwkundige werken. Ook ziekenhuizen, datacentra, scholen, kantoren, winkelcentra en gebouwen voor zorg kunnen hier onder vallen.
Vooropleiding
Mbo diploma ROC Elektrotechniek/ Installatietechniek of MTS Elektrotechniek of het diploma Technicus Sterkstroom Installatie.
Wis en natuurkunde op MBO niveau is een pre.
Intakegesprek
Voorafgaand aan de start van de opleiding vindt er een individuele intake plaats met de docent. Tijdens dit gesprek vertellen we wat we van jou als deelnemer verwachten tijdens deze uitgebreide vakopleiding, wat je van ons mag verwachten, hebben we het over jouw ervaring en leerdoelen en is er ruimte om eventuele vragen te stellen.
Doel
De deelnemer de technische kennis en vaardigheden aanreiken voor: Ontwerpen en installeren van bliksembeveiliging- en aardingsinstallaties; uitoefenen van de functie technisch beheerder in het bliksembeveiligingsbedrijf. Gedurende de opleiding worden zowel theoretische al praktische vaardigheden aangeleerd.
Download de brochure
1. Veiligheidsaarding:
-Theorie veiligheidsaarding elektrotechnische installaties (NEN 1010).
2. Aarding in medisch gebruikte ruimten:
-Theorie aarding in medisch gebruikte ruimten (NEN1010).
3. EMC:
Theorie en praktijk, om inzicht te verkrijgen in EMC-principes.
-Stoorbronnen.
-Overdrachtprincipes (galvanisch, inductief, capacitief, elektromagnetisch).
-Elektrische principes.
-Theorie van de maatregelen (zoneconcept, stoorvastheid, aarding, afscherming, filtering, afstand).
-Maatregelen in de praktijk.
-Montage van kasten, aarding, kabelgoten, filters en bekabelingsystemen.
-Probleembenadering, bron- of symptoombestrijding, aan/uit-principe.
4. Uitwendige Bliksembeveiliging NEN-EN-IEC 62305:
-Theorie uitwendige bliksembeveiliging.
5. Inwendige bliksembeveiliging: NEN-EN-IEC 62305:
-Theorie inwendige bliksembeveiliging.
6. Risicomanagement NEN-EN-IEC 62305:
Theorie en opdrachten.
-Het doel van risicomanagement.
-Factoren in het systeem: gevaren, schade, verliesrisico's.
-Opzet van de analyse.
-Voorbeelden: uitwendige en inwendige beveiliging eenvoudig en complex.
1. Veiligheidsaarding:
-Ontwerpen en inspectie: veiligheidsaarding.
2. Aarding in medisch gebruikte ruimten:
-Ontwerpen en inspectie: medische aarding.
3. EMC:
-Indicatieve metingen.
-Praktijkvoorbeelden, opzet aarding, opzet kabelschachten, opzet gebouw, opzet kabeltracé, opzetkasten
4. Uitwendige Bliksembeveiliging NEN-EN-IEC 62305:
-Ontwerpen en inspectie van uitwendige bliksembeveiligingen.
-Handvaardigheid, montage en inspectie.
5. Inwendige bliksembeveiliging: NEN-EN-IEC 62305:
-Ontwerpen en inspectie van overspanningsbeveiliging, incl. NPR 8110.
-Handvaardigheid, montage en inspectie.
6. Risicomanagement NEN-EN-IEC 62305:
Theorie en opdrachten.
-Het doel van risicomanagement.
-Factoren in het systeem: gevaren, schade, verliesrisico's.
-Opzet van de analyse.
-Voorbeelden: uitwendige en inwendige beveiliging eenvoudig en complex.
Als ik terugblik op ervaringen in de TABO vakopleiding, kan ik alleen maar benoemen dat deze vakinhoudelijk zeker voldoende diepgang heeft en dat ik veel leuke vakgenoten heb leren kennen. In 35 lesdagen leer je veel, maar niet alles, en dat kan ook niet, maar je kan altijd een (oud)klasgenoot bellen.
Klanten vragen mij vaak om advies en technische oplossingen die voldoen aan de nieuwste normen. Door deze opleiding te volgen heb ik meer inhoudelijke kennis opgedaan waardoor mijn advies naar klanten beter en deskundiger is.
Ik heb de opleiding ervaren als super leuk om het te volgen. Voordat de opleiding begon wist ik dat het een zware opleiding zou zijn, zeker aangezien ik niet een goede leerder ben. Na eenmaal mijn ritme te hebben gevonden en de samenwerking tussen diverse mede-leerlingen en de ervaren docenten zijn we er met zijn alle doorheen gekomen. Alles was altijd super netjes geregeld zowel lunch en de ruimtes om te leren. De docenten Hubert en Anton hadden veel kennis over deze tak van sport.